7 Tips om goede voornemens vol te houden

Gewoontes veranderen is lastig, daarom sneuvelen de meeste goede voornemens al in de eerste weken van januari een vroege dood. Goede voornemens enthousiast gemaakt op 31 december of 1 januari blijken binnen twee weken te zijn verdwenen. Dat beseffen, daar word je niet blij van. 

Goede voornemens sneuvelen snel

http://loopbaancoachingwerkt.nl/7-tips-om-goede-voornemens-vol-te-houden/We willen wel een nieuwe gewoonte volhouden, maar het op de lange duur volhouden dat blijkt lastig in de praktijk. Hoe komt dat? Gewoontes zijn ingesleten patronen, als een rivier die helemaal ingebed ligt tussen uitgesleten oevers. Die rivier ligt er al eventjes en verleg je niet zomaar. 

Regelmatig spreek ik mensen die kampen met gewoontes waar ze vanaf willen: uitstelgedrag, zich niet aan hun planning houden, te weinig bewegen.  

Beginnen dat gaat wel, maar volhouden… is eerst afzien. Vorig jaar januari ben ik begonnen met sporten. De eerste week was afzien. Daarna ging ik merken dat ik me fitter voelde en raakte ik van binnenuit gemotiveerd om door te gaan, ook als ik geen zin had. de ervaring dat ik me echt fit en positief zou voelen na de inspanning maakte doorgaan de moeite waard.

Een goede gewoonte kweken heeft tijd nodig. Moet inslijten, net als die rivier. Als je doorzet, gaat het sneller dan je denkt. Wanneer je dagelijks bewust nieuw gedrag oefent, dan heb je in 28 dagen al een nieuw patroon ontwikkeld. 

In between 2 jobs

Goede gewoonten aanleren kan op alle terreinen van ons leven ons helpen. Of het nu gaat om meer bewegen of wanneer je ‘in between 2 jobs’ bent of vanuit een werksituatie naar een betere baan of je droombaan zoekt, spelen goede gewoontes een cruciale rol. 

Alle begin is moeilijk, net als sporten na de vakantie omdat je spierpijn krijgt (ik wel tenminste;-)). Na een week of twee tot drie, vier krijg je er plezier in omdat je de voordelen gaat ervaren. Je traint je sollicitatiespier. En hoera je hebt een netwerkafspraak en met plezier bezig de CV tips toe te passen →.

Om te voorkomen dat je terugvalt in oud ineffectief gedrag, oefen je het beste dus dagelijks. Dan krijg je er snel profijt van. Dagelijks activiteiten ontplooien en herhalen in het kader van werk vinden. In de zeven stappen naar een droombaan → lees je welke activiteiten dat zijn. Omdat een gewoonte na 28 dagen al in je systeem zit, spaar je energie. Door een activiteit op een vast tijdstip op dezelfde manier te doen, gaat het na verloop van tijd helemaal vanzelf en belangrijker nog krijg je er plezier in. En dan wordt solliciteren leuk. En komt er gegarandeerd resultaat. 

En als een dag tegenvalt, omdat alles opeens anders loopt? Dat noem ik oefenen in flexibiliteit en positief blijven 😉 Deze 7 tips om goede voornemens vol te houden komen erbij van pas.

7 Tips om je goede voornemens vol te houden

  1. Schrijf je goede voornemens voor jezelf op. Spreek ze hardop uit.
  2. Deel je goede voornemens met familie en vrienden. De groepsdruk kan een steuntje in de rug zijn.
  3. Houd het aantal goede voornemens beperkt. Als je veel tegelijk wilt veranderen, verzand je sneller in moeten. Door het moeten verdwijnt vaak het plezier. Beter elke dag twee mensen spreken, dan heb je na een jaar toch zo’n 700 mensen gesproken. En een veel groter netwerk dat met je mee kan denken.
  4. Maak een moodboard →. Dat inspireert en motiveert je omdat je op moodboard je dromen zichtbaar zijn. Kijken naar je moodboard helpt.
  5. Herinner jezelf telkens aan de voordelen. Lees je goede voornemens door op een ‘zwak’ moment.
  6. Zoek mensen op die dezelfde richting in willen gaan. Een buddy kan ook. Zo trek je elkaar erdoorheen.
  7. Oefen dagelijks je voornemen. Als het een keertje mis gaat: pak de nieuwe gewoonte dan alsnog weer op. 

Beloon jezelf wanneer je resultaat boekt

Beloon jezelf wanneer je een doel hebt gehaald. Als je een groot doel opdeelt in vele kleine doelen, kun je jezelf vaak belonen en houd je het vol.

http://loopbaancoachingwerkt.nl/7-tips-om-goede-voornemens-vol-te-houden/Nieuwe gewoontes aanleren begint bij het daadwerkelijk doen. Je mag trots op jezelf zijn dat je een nieuw begin maakt. Veel mensen zeggen: morgen begin ik aan mijn CV. En de dag daarop zeggen ze weer: morgen ga ik aan de slag met mijn CV. Dat kan heel lang zo doorgaan, zonder dat er ooit iets verandert. Als je begint met het in praktijk brengen van je voornemen, ben je al op de helft! Besef dat goed en wees trots.

 

  • Leer in voordelen denken in plaats van in nadelen, dus zeg tegen jezelf: “Ik ga leuke mensen leren kennen” in plaats van “Ik moet netwerken”.
  • Kijk dagelijks naar wat je nieuwe gewoonte je nu al oplevert. Zo houd je je nieuwe gewoonte makkelijker vol. Denk ook regelmatig aan alle voordelen op de langere termijn. Wat is beter: kort plezier en pijn op de langere termijn, of pijn op de korte termijn en op de langere termijn veel plezier?
  • Visualiseer je leven met je nieuwe gewoonte. Arnold Schwarzenegger zegt dat hij olympisch kampioen is geworden door de kracht van visualisatie. Hij stelde zich telkens voor hoe het zou zijn om veel grote spieren te hebben en te winnen.
  • Hang de 7 Tips om goede voornemens vol te houden op een in het oog springende plek op.

Workshop Moodbord maken →

Veel mensen besluiten in januari, februari van baan te veranderen. De workshop Moodboard maken is een goed begin. Het Moodboard maakt inzichtelijk wat je zoekt, wat jouw kwaliteiten zijn. Kandidaten die eerder een moodboard maakten zijn allen zeer verrast als ze aan het eind van dat jaar terugkijken. Het moodboard werkt als een magneet en geeft je denken richting en focus.

Ook kun je kiezen voor coaching ‘In zeven stappen naar je droombaan’. In zeven stappen naar je droombaan geeft je structuur en focus. Je leert welke acties er toe doen en welke je beter nalaat. Meld je aan voor de workshop contact@loopbaancoachingwerkt.nl

Reageren op dit bericht?

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *