Jezelf verkopen is lastig

http://loopbaancoachingwerkt.nl/jezelf-verkopen-is-lastig/Niets is zo lastig als ‘jezelf verkopen’. Regelmatig zit ik aan tafel met mensen te praten over loopbaanori√ęntatie en solliciteren. Ze vragen zich af: zal het me nog lukken op mijn leeftijd nog aan een andere, leuke baan te komen?

Veel 30 en 40-plussers die van baan willen wisselen, kijken alsof ze het in Keulen horen donderen als ik vraag te omschrijven: “Waarin onderscheid jij je van andere kandidaten op de arbeidsmarkt?”

Ze hebben geen idee! Toegegeven die vraag krijg je niet elke dag voor je neus geschoteld ūüėȬ†

Teveel zeggen werkt averechts  

Als mens vinden we de dingen waarin we goed zijn heel gewoon. We staan er niet bij stil dat dit ons nu net bijzonder maakt. Maar je werkzoekend bent, een nieuwe baan wilt, een nieuwe uitdaging, is het essentieel dat wanneer je communiceert waarin jij goed bent jou onderscheidt van andere sollicitanten. 

Werkzoekenden vertellen graag over hun hele brede ervaring en vele kwaliteiten die ze gedurende hun loopbaan hebben ontwikkeld. Het liefst willen ze alle ervaringen en kwaliteiten presenteren om te laten zien: hier ben ik! Dit kan ik! Kies mij!

Werkgever zoekt werknemer

Om als werkgever voor jou te kunnen kiezen zul jij moeten kiezen. Specifiek zijn. Dat is best lastig en eng. Wat laat je weg? En doe je er hier wel goed aan? Niet kiezen is niet duidelijk zijn in wat je wilt. Daardoor kan je niet duidelijk zijn wat je zoekt en op welke branche je je richt. Dan ben je niet helder in jouw zoektocht naar ander werk, jouw arbeidsmarktcommunicatie.

http://loopbaancoachingwerkt.nl/jezelf-verkopen-is-lastig/Vergelijk eens het kopen van een auto met het zoeken naar een baan. Als je een garage binnenstapt vraagt een verkoper eerst: Wat zoekt u? Hij stelt vragen om er achter te komen wat je precies zoekt: welk model, kleur, prijsklasse, leeftijd, voor welk doel?

Wil je een sportwagen met open dak als 2e auto voor de zomer of een gezinswagen voor je gezin met 5 kinderen? Dat is een groot verschil.

Een werkgever of recruiter die op zoek is naar geschikte kandidaten zal sneller contact met je zoeken als je hem op een presenteerblaadje aanreikt wat jij zoekt en waar jij goed in bent. 

Moet ik over mezelf opscheppen?

De gemiddelde 40-plusser blijkt in de praktijk behoorlijk terughoudend in het vertellen¬† over zijn/haar kwaliteiten. Opscheppen is niet een eigenschap waar ze om bekend staan. Op het Curriculum Vitae staan de werkervaring opgesomd, maar waarin de ander zich echt onderscheidt van anderen die hetzelfde werk doen, dat is niet helder. Onlangs nog sprak iemand op onzekere toon:¬† ‚ÄúHet lukt me niet om mezelf te profileren op een manier die bij mij past.‚ÄĚ

Om in beeld te komen voor interessante functies, moet je jezelf kunnen laten zien en duidelijk kunnen aangeven wat jouw toegevoegde waarde is. Waarom jij geknipt bent voor die baan en waarom ze jou moeten ‘kopen’.

Leer jezelf profileren en maak een sterke indruk zodat werkgevers jouw expertise herkennen en jou willen spreken op het moment dat er een vacature is.

Werk vinden en solliciteren gaat om het verkopen van jezelf. De complete sollicitatietraining helpt jou op een slimme manier aan de slag te gaan om ander werk te vinden. 

Zeg nooit welkom op Homepage

http://loopbaancoachingwerkt.nl/zeg-nooit-welkom-op-homepage/Bezoekers van je site willen maar een ding! Snel zien waar je website over gaat. Wat zij hieraan kunnen hebben. Hun vraag of probleem waar zij mee worstelen terugzien waar jij een antwoord op hebt. Anders zijn ze zo weer weg.

Zeg nooit welkom op Homepage

Zeg nooit welkom op je homepagina.¬†Het welkom heten is overbodig. Er zijn bezoekers die er ge√Įrriteerd door raken. Hoezo welkom? Waarom zou je niet welkom zijn als bezoeker? En bovendien zonde van de ruimte die het woord inneemt. In die plaats kun je iets beters vertellen waar je bezoekers echt iets aan hebben.

Bijvoorbeeld ben je osteopaat?

Vertel op je home pagina met welke klachten bezoekers bij jou terecht kunnen, waarvoor jij met jouw therapie een oplossing biedt. Zodat bezoekers meteen weten: hier moet ik zijn! Leidt ze vervolgens naar de volgende stap. 

Laat bezoekers de volgende stap zetten

Veel sites laten bezoekers een beetje aanmodderen. Het is niet duidelijk wat de volgende stap voor de bezoeker is. Vraag je bezoekers om actie te ondernemen! Vaak wordt vergeten of gewoon nooit over na gedacht dat je de bezoeker kan helpen om actie te ondernemen.

Plaats een button (even googelen en je vindt hoe je een button aanmaakt) met daarin een oproep: bijvoorbeeld: ‘ja, ik meld me aan!‘, ‘maak een afspraak‘, ‘mail naar contact@loopbaancoachingwerkt.nl‘.

Navigatieknoppen

Wanneer je een schip navigeert vaar je volgens een vooraf opgegeven koers. Maak het zo ook je bezoekers makkelijk. Wanneer ze op de homepage zijn, wat is dan de volgende pagina waar je bezoekers naar toe wilt laten gaan. Neem een link op: klik hier voor wie osteopathie helpt. Je kunt de bezoeker dan naar de overzichtspagina van diensten leiden. 

Veel succes!

Droom jij van een eigen bedrijf?

http://loopbaancoachingwerkt.nl/droom-jij-van-een-eigen-bedrijf/Droom jij van een eigen bedrijf? Overweeg jij een eigen bedrijf te beginnen? Veel mensen denken er over. Slechts enkelen beginnen er ook echt aan.

Soms beginnen ze er aan vanuit passie. Met een werkend bedrijfsmodel zijn ze niet zo bezig. 

Anderen beginnen een eigen bedrijf om andere motieven. Tegenwoordig is een vaste baan een luxe en zeker geen veilige haven meer.

Het kan slim zijn om naast je baan iets voor jezelf op te bouwen. In Amerika is het heel gewoon dat mensen vanuit meerdere inkomstenbronnen geld verdienen. En er zijn meerdere manieren hoe dat kan. Met succes en plezier. 

Waarom voor jezelf beginnen?

Dit zijn veel gehoorde redenen:

  • Omdat ze geen baan kunnen vinden. Omdat de huidige baan onvoldoende oplevert.
  • Omdat ze geen baas meer boven zich willen. Zelfstandig willen werken.¬†
  • Omdat ze extra geld nodig hebben voor een verbouwing, een hypotheek, om verre reizen naar bijzondere bestemmingen te kunnen maken, verlangen naar een huis in een warm land om te genieten, kinderen financieel ondersteunen tijdens hun studie.
  • Omdat ze zich zelf willen ontwikkelen. Werken op een plek die ze zelf kiezen.
  • Weer anderen omdat ze onvoldoende pensioen hebben opgebouwd. ¬†

Vaak vragen mensen mij hoe ik voor mezelf ben begonnen. Het antwoord is simpel: Ik begon gewoon zonder visitekaartjes en website. 

Ik wist wat ik wilde: mensen begeleiden naar werk waar ze van dromen. En daarnaast zorgafhankelijke mensen hun eigen leven teruggeven, de eigen regie teruggeven, waardoor hun leven weer waarde krijgt. Ik werd daar blij van! Ik had van mijn passie mijn werk gemaakt. Het geld dat ik daarmee verdiende stelde me in staat leuke dingen te doen in mijn leven met ons gezin. 

Crisis

Na 2008 bleek dat ook ik last kreeg van de crisis. Dus hield ik mijn oren en ogen open voor nieuwe mogelijkheden. En toen kwam er een nieuwe manier van werken op mijn pad. Zonder risico. Ik had er een goed gevoel bij. Dus besliste ik: hier ga ik mee aan de slag. In het begin was het nieuw. Met vallen en opstaan leerde ik het. Ik had er plezier in en kreeg er energie van! 

Inmiddels werk ik naast mijn werk binnen LoopbaancoachingWerkt samen met een aantal mensen die deze nieuwe manier van werken ook omarmen. 

Begeleiden van mensen die een visie hebben, die gáán voor hun eigen dromen en doelen, is gaaf. Dat is werken met plezier!

Het leuke is dat je voor jezelf zelfstandig en samenwerkt. En je hebt geen visitekaartjes en website nodig. Het enige wat je nodig hebt om te beginnen is jouw waarom, enthousiasme en doorzettingsvermogen. Ik coach je naar jouw succes. 

Droom jij van een eigen bedrijf?

Ben je nieuwsgierig naar het nieuwe werken? Wat het voor jou kan betekenen? Mail me dan: contact@loopbaancoachingwerkt.nl Ik vertel je er graag over! Wie weet heet ik je binnenkort welkom in mijn team. 

Lichaamstaal 10 tips

Een eerste indruk maak je maar een keer.  Portret_21 juni 2011_Laura de Haan_DSC_5134Het zijn zelden de woorden die mensen van jouw presentatie onthouden. Hoe je overkomt en welk gevoel je oproept des te meer.

Lichaamstaal is de belangrijkste factor van een goede presentatie. Daarom: 10 tips voor betere lichaamstaal! Voor op je werk, tijdens een sollicitatie of netwerkafspraak.

In een netwerkgesprek of sollicitatiegesprek presenteer je jezelf. Je wilt een positieve indruk wekken. Communicatie bestaat voor het grootste deel uit lichaamshouding en stemgebruik.

  1. Kom op tijd
    Iedereen weet het: te laat komen op een (belangrijke) afspraak is non done! De eerste indruk is geen positieve: Je komt gehaast over. Kom op tijd, dat geeft rust. Zo kom je zelfverzekerd over. Bovendien getuigt op tijd komen van respect voor de persoon waarmee je afspreekt.

  2. Verzorgd uiterlijk
    Vlekken in kleding, onverzorgde haren, handen en nagels, een onfrisse adem: het lijkt een open deur, maar toch gaan veel mensen daarmee de fout in. Een onverzorgd uiterlijk verknoeit je eerste indruk! Draag de juiste kleuren die bij jou passen en passend bij je werkomgeving. 

  3. Glimlach
    Mensen kijken allereerst naar je gezicht. Een glimlach ontspant jou en de ander. Door te glimlachen voel je je zelfverzekerder (ook als je dat niet bent). Glimlach wanneer je in beeld komt, dat kan al zijn wanneer je de straat inloopt. 

  4. Wees vriendelijk
    Lang niet iedereen komt vriendelijk over bij een eerste kennismaking. Een gemiste kans. Focus op je gesprekspartner en toon interesse, dat werkt! 

  5. Lichaamshouding
    Zit of sta rechtop. Teveel achterover leunen, dan lijk je lui en arrogant. Teveel voorover leunen dan lijk je eerder wanhopig of agressief. Zeker als de intonatie van je stem hard en staccato klinkt.

  6. De juiste handdruk
    Geef een stevige handdruk; vermijd slappe of vochtige handen. Schud of pomp niet. Wacht als man tot een vrouw haar hand uitsteekt.

  7. Maak oogcontact
    Maak oogcontact terwijl je een hand geeft. Daarmee toon je interesse. Veel mensen kijken te snel weg. Dat komt bijzonder onprettig over. 

  8. Knik en hum af en toe
    Te weinig knikken en hummen komt afstandelijk en onverschillig over. Knik je teveel? Dan lijk je het met alles eens te zijn en lijk je onderdanig. 

  9. Handen en armen
    Veel mensen weten geen raad met hun handen. Ze bewegen ze voortdurend. Dat leidt af. Laat je armen rustig naar benden hangen als je staat of losjes op tafel liggen als je zit. Daarmee straal je openheid uit. Gebruik je handen en armen af en toe om iets in je verhaal te onderstrepen. 

  10. Etiquette
    Check geen berichten op je telefoon tijdens een gesprek. Zet je mobiel v√≥√≥rdat je gesprekspartner in beeld is uit of¬†op stil.¬†Het komt bijzonder onge√Įnteresseerd over.

Een eerste indruk maak je maar een keer

Wil je meer tips voor een goede presentatie? Dan is de workshop De eerste indruk een aanrader. Doe er je voordeel mee tijdens presenteren, netwerken en solliciteren.

Zonder LinkedIn minder kans op werk

Eindelijk je LinkedInprofiel invullen?

wat-heb-je-aan-linkedin/Is je LinkedInprofiel updaten een van je nieuwe voornemens net als stoppen met roken en meer sporten?

In januari zijn veel mensen druk met LinkedIn. Niet zo gek, net na de feestdagen. Voor veel mensen is het einde van het jaar een een natuurlijk moment om na te denken over wat je komend jaar wilt.

Zonder LinkedIn minder kans op werk

LinkedIn is nog steeds wereldwijd het grootste zakelijke netwerk. Oftewel de grootste gratis kaartenbak wanneer je op zoek bent naar nieuw werk. En eveneens voor recruiters die op zoek zijn naar mensen die een nieuwe baan ambi√ęren. Je kunt contacten leggen met (oud)collega’s, vrienden, met mensen die je nog niet kent, maar die wel het werk doen wat jij ook wel zou willen.¬†

Netwerk versterken

LinkedIn geeft je suggesties: “Misschien ken je ook?”, tipt je wanneer mensen in je netwerk een nieuwe baan hebben, herinnert je aan relaties die een werkjubileum hebben. Misschien is dat laatste een beetje onzin, maar het geeft je wel de mogelijkheid om makkelijk een gesprek aan te gaan met een (oude) bekende.

Waarom zoveel tijd in LinkedIn stoppen?

  1. Voor jezelf. Als je je carrière een béétje serieus neemt heb je natuurlijk een netwerk.
  2. Om mensen te helpen, aan elkaar voor te stellen. Via via dingen gedaan krijgen.
  3. Af en toe een relatie op te bellen. Je netwerk is van meer waarde als je je relaties onderhoudt. 
  4. Voordat je gaat onderhandelen bijvoorbeeld over je salaris. 
  5. Je netwerk op LinkedIn is overzichtelijk en jouw persoonlijke kaartenbak wanneer je iemand zoekt. Handiger dan je Rolodex.

Bepaal zelf wat er over jou online staat

Bepaal zelf wat er over jou online staat. Door je LinkedInprofiel stap voor stap in te vullen, bepaal je zelf  wat je erop zet en welk beeld je daarmee van jezelf neerzet. Mensen googelen je naam. En dan is het fijn als ze een representatief beeld van je zien. Je komt serieus over; laat zien dat je weet wie je bent en waarvoor je te benaderen bent. 

Een goed profiel is je online visitekaartje 

wat-heb-je-aan-linkedinJe LinkedInprofiel is je online visitekaartje. Het is de eerste indruk die je achterlaat. Want je wordt gegoogled. Of het nu een recruiter, een nieuwe werkgever of je nieuwe collega of klant is: mensen googelen eerst je naam. 

LinkedIn is ook een must voor nieuw werk. En ook al is je baan ontzettend leuk en wil je echt niet weg: er komt een moment dat je dat wel wilt.

Dan kun je beter al een groot netwerk hebben om uit te putten, of een paar aanbiedingen van recruiters in je mailbox hebben zitten. Zonder LinkedInprofiel minder kans op werk. 

Is geluk maakbaar?

Kan je geluk ervaren als de omstandigheden tegenzitten? 

http://loopbaancoachingwerkt.nl/is-geluk-maakbaar/Er zijn mensen die beweren dat geluk maakbaar is.¬†Gedachten be√Įnvloeden je gevoelens en dat heeft effect op je gedrag.

Door je bewust te worden van je gedachten leer je meer over jezelf en kun je kiezen voor positieve gedachten ondanks omstandigheden.

Zo ken ik iemand die in een rolstoel zit, veel in bed ligt, weinig energie heeft en die me laat weten veel geluksmomenten te ervaren. Ze geniet van het leven ondanks haar omstandigheden.

Waar een wiel is is een weg

Ook het verhaal van Jaap Bressers in “Waar een wiel is is een weg” maakte diepe indruk op me. Op zijn 21e door een ongelukkige duik in zee een dwarslaesie opgelopen. Dan denk je dat je nooit meer gelukkig kan zijn, aldus Jaap. Maar een mens is sterker en flexibeler dan hij denkt. Tijdens en na zijn revalidatie ontdekt hij wat hij nog wel kan.

Jaap is een voorbeeld hoe je met veranderingen om kan gaan en het geluk terug kan vinden. Jaap is de eerste sit-up-comedian in Nederland. En trekt inmiddels volle zalen bij zijn theatershows. Aanrader!

Slechte ervaringen grotere impact 

Om meer geluk te cre√ęren moeten we volgens de Amerikaanse psycholoog Roy F. Baumeister ons meer blootstellen aan positieve dan aan negatieve ervaringen. Hij beweert dat slechte ervaringen over het algemeen een grotere impact hebben dan goede.¬†

Hij publiceerde een artikel waarin hij verslag doet van drie groepen mensen die hij interviewde. Mensen die het geluk hadden de loterij te winnen, mensen die door een ongeluk verlamd waren geraakt, en mensen wie niets ingrijpends was overkomen.

Het fantastische gevoel van het winnen van een grote prijs duurde maar kort. Degenen die iets naars was overkomen en gehandicapt raakten, dat hakte er in en be√Įnvloedde die mensen veel langer. Zo bleek uit zijn onderzoek: de verlamde mensen waren na verloop van tijd nog steeds minder gelukkig dan voorheen.

De invloed van goede en slechte ervaringen werkt ook door in alledaagse situaties. Zoals een afwijzing op een sollicitatie, een opdracht of project dat niet doorgaat. Een slechte verhouding met je manager of te laat komen op een belangrijke afspraak. 

Verrassende uitkomst

http://loopbaancoachingwerkt.nl/is-geluk-maakbaar/Verrassend of niet: wanneer je je positiever gedraagt dan blijkt dat een positiever effect te hebben op je gevoel dan wanneer je je negatiever gedraagt. Wanneer je je dus positiever gedraagt tegenover je manager heeft dit een positief effect op de onderlinge relatie. 

Een valkuil is dat onze aandacht over het algemeen eerder getrokken wordt door negatieve dan door positieve dingen. Hier ligt dus een kans om bewust te kiezen voor positieve gedachten en dingen. 

Emoties zoals geluk, (zelf)liefde, zelfwaardering, dankbaarheid dragen bij aan je geluksgevoel. Dus in die zin heb je echt wel invloed op je geluksgevoel. Omgekeerd als je je helemaal laat meeslepen door negatieve emoties zoals angst, twijfels of boosheid heeft dat flink impact op je geluksgevoel.¬†Jezelf de vraag stellen: “Hoe zou ik me (nu) iets beter kunnen voelen?”, maakt dat je brein antwoord geeft en je helpt een positievere gedachte te krijgen.¬†

Is geluk maakbaar?glas is half vol

Is geluk dus maakbaar? Dankbaarheid helpt geweldig mee om je snel positief te voelen en geluk te gaan ervaren. Elke dag 5 dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent maakt. Je richt je meer en vaker op positieve ervaringen. En in plaats van ‘het glas is half leeg’ ervaar je dat ‘het glas half vol is’. Ik ben blij dat we kunnen kiezen voor het glas is halfvol, ondanks omstandigheden. ¬†

Eerst succes, dan gelukkig? deel 2

Wanneer ik succes heb, dan word ik gelukkig

eerst-succes-dan-gelukkig-2/eerst-succes-dan-gelukkig-2/

 

 

 

 

 

Ben jij bang om fouten te maken? Niet doen. Maak er juist veel en je wordt sneller gelukkig. Met de juiste mindset. Wanneer je hard werkt, maak je ook meer fouten. Gefeliciteerd! Behalve als je veel waarde hecht aan het goed of perfect willen doen. Dat belast je emotioneel.   

Eerst succes dan gelukkig 2

Hoe verhouden fouten zich tot succes en gelukkig zijn? Moet je eerst succes hebben voor je gelukkig kan zijn? In het vorige blog schreef ik over de sleutel tot geluk. In dit artikel dat fouten maken slim is. 

Als ik succes heb, dan word ik gelukkig, schijnen veel mensen te denken. Klopt deze overtuiging? Wanneer je druk bent om succes te behalen, in de hoop dat je straks die leuke baan hebt, meer salaris krijgt, leuker werk, de deadline van dat project najaagt, loop je kans dat je teveel in de toekomst leeft. 

Volgens Stanford-professor Emma Sepp√§l√§ maakt teveel in de toekomst leven je diep ongelukkig. “Eerst succes, dan gelukkig” zou volgens haar andersom moeten zijn. Ik ben het met haar eens. Als je teveel met de toekomst bezig bent, vergeet je te genieten in het hier en nu. ¬†En dat is jammer.¬†In deel 1 lees je hier meer over.

EERST GELUKKIG DAN SUCCES

Op de home pagina van Loopbaancoachingwerkt¬† had ik een tijdlang de slogan: ‚ÄúAls jij je goed voelt, komt jouw ideale baan eraan!‚ÄĚ Ik merkte aan cli√ęnten die een loopbaantraject volgden, dat ze in het hier en nu steeds meer gingen genieten, ook al waren de¬†huidige omstandigheden nog niet veranderd. Meer genieten betekende meer plezier en geluk. Ze schreven betere brieven, waren leukere gesprekspartners, waardoor ze positief opvielen, in hun werk-vind-proces.¬†

Heb plezier in de dingen die je doet op weg naar succes. Daarbij helpen zeker een dosis geluk en humor mee. Maar ook vooral doorzetten en teleurstellingen incasseren. Maak je geluksgevoel niet afhankelijk van de omstandigheden. Wanneer je succes nog buiten bereik lijkt te liggen en je worstelt om je doel, je succes te bereiken, geniet in ieder geval van je ingezette acties en maak veel fouten.

De volgende vijf simpele adviezen helpen je om je gelukkiger te voelen, en je succes kan dichterbij komen. 

5 Adviezen om gelukkig te zijn

  1. Maak veel fouten
    Je komt dichter bij je doelen door het DOEN. Om iets goed te kunnen moet je oefenen. Niet alles lukt in een keer. Meestal niet zelfs. Al doende leer je en maak je fouten. Wie veel fouten maakt zal ook veel leren en bereiken. Geniet van je fouten, je hebt immers weer geoefend! Je bent een stap dichterbij de oplossing. Dus als iets voor de zoveelste keer niet gelukt is, juich dan: Yeah, ik heb weer geoefend.

    De grootste fout die je kan maken is bang zijn om er een te maken.  Toen we als kind leerden lopen, dachten we ook niet: O kan ik dat wel? Nee, we deden onze ouders na en probeerden te lopen. Het ging niet in een keer. Met vallen en opstaan leerden we lopen. Bedenk: Een topsporter oefent een heel jaar voor een belangrijke wedstrijd. 

  2. Geniet van wat je doet en vier succes
    We zijn geneigd om zodra er een doel is gehaald nieuwe doelstellingen te verzinnen. Het gevaar is dat je alleen maar jaagt op dingen in de toekomst. Vier je succes. Elke dag 5 dingen opschrijven in een mooi boekje, waar je dankbaar voor bent is een perfecte manier om blij van te worden.

  3. Manage je energie 
    Niet alles hoeft. Ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Een avondje zonder Facebook, telefoon en mail lezen levert je energie op. Vraag jezelf eerst af WAAROM je iets gaat doen en niet direct: hoe pak ik het aan? Wil je het echt? Wat is de onderliggende reden dat je iets wilt? Doe je het voor jezelf? Voor anderen? Om iets te bewijzen? 

  4. Doe eens niets 
    Als je druk bent, sta je onder druk. Dat geeft (ergens) spanning in je lijf. Sommige mensen zijn zo aan deze¬†spanning¬†gewend dat ze maar doorgaan, omdat het¬†vreemd¬†bijna onrustig voelt zonder. Wil je ergens een oplossing voor? Die komt¬†eerder als je ontspant. Gun jezelf dat. Ook voor je lichaam is het goed¬†regelmatig te ontspannen. Een doorbraak voor een probleem ontstaat zelden gedurende het werk. Een middag zitten niksen met de benen op tafel levert vaak meer op. Of ga een middag naar de sauna;-)¬†Dan krijg je de beste idee√ęn.¬†

  5. Vitaliteitsgesprek
    Delen waar je vastloopt is samen sparren en zo kom je een stap verder. Het spreekwoord “Gedeelde smart is halve smart” is er niet voor niks. In je eentje bedenk je een aantal oplossingen. Praten met iemand anders levert je een nieuw gezichtspunt op waar je zelf nog niet aan gedacht had. In een vitaliteitsgesprek ontstaan mooie inzichten.¬†Meld je aan aan voor een¬†gratis¬†loopbaanvitaliteitsgesprek.¬†
  6. http://loopbaancoachingwerkt.nl/contact

Moet een website mooi zijn?

http://loopbaancoachingwerkt.nl/moet-een-website-mooi-zijn/

Voor je zelf beginnen?

Vaak vragen mensen mij hoe ik in 2003 voor mezelf ben begonnen. Het antwoord is simpel: Ik begon gewoon: zonder visitekaartjes en website. 

Ik wist wat ik wilde: mensen individueel begeleiden naar werk waar hun ogen van gaan stralen.

En daarnaast begeleiden van zorgmanagers en trainen van zorgprofessionals om zorgafhankelijke mensen de regie over hun eigen leven te laten voeren. Ik werd daar blij van! Ik had van mijn passie mijn werk gemaakt.  

Website een must

Ben je tegenwoordig ondernemer of ZZP’er, dan kan je niet (meer) zonder website. In 2005 zei een collega-ondernemer tegen mij dat een website een must is. Ik geloofde er niet zo in. het duurde nog tot 2008 voor ik mijn eerste website kreeg. Inmiddels heb ik mijn tweede website gelanceerd. Ik zal je later vertellen waarom.

Ook als je op zoek bent naar werk in loondienst kan een website een interessante tool zijn om je te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Zo werd iemand die ik ken vanuit uit mijn netwerk benaderd voor een baan omdat zij op haar eigen site regelmatig artikelen plaatste over haar vakgebied.

Mijn eerste website moest vooral mooi zijn. Mijn bevriende collega-ondernemer  praatte over bezoekersaantallen per maand, per week, per dag. Zij zag haar website terecht als een tool die klanten moest trekken. Mij interesseerde dat niet zo. Mijn klanten kwamen via via en door te netwerken. Daar geloofde ik in. 

Klanten trekken met je site

Nog steeds is mond-tot-mond reclame de beste reclame die je kunt bedenken. Tevreden klanten praten over jou, je diensten en wat ze eraan gehad hebben. Ik geloof dat wanneer je goed werk levert, de klanten dan vanzelf komen. Maar op een gegeven moment realiseerde ik me dat er nooit nieuwe klanten via mijn website kwamen. Waarom lukte mijn collega-ondernemer dat wel? Dat triggerde me om toch eens meer te verdiepen in marketing en online marketing.

De wereld is veranderd, mensen kijken eerst op het internet wanneer ze iets willen vinden. Ik zelf ook. Inmiddels heb ik sinds 2008 veel geleerd over online marketing en pas ik het toe om klanten zodat klanten mij kunnen vinden. Hoewel mond-tot-mond reclame de sterkste reclame is, kun je online meer en sneller mensen bereiken en zij kunnen ook online over je praten. Denk aan LinkedIn, Facebook, Twitter.

Vraag aanbevelingen

Vraag aanbevelingen via je LinkedIn profiel, op Facebook, Twitter, in je nieuwsbrief. Vraag ook referenties, ook wel testimonials genoemd, aan je klanten en zet ze op je website. Mensen geloven namelijk eerder mensen die in een vergelijkbare situatie zitten, dan wanneer je zelf je dienst aanprijst. Bijvoorbeeld mensen met een fysiek probleem en die een goede osteopaat willen inschakelen. Of wanneer ze een coach zoeken omdat ze ander werk willen, maar niet weten wat of waar te beginnen. 

Moet een website mooi zijn? 

ambition-428983_960_720Een website hoeft niet mooi te zijn. Hoewel je dat zelf wel belangrijk kan vinden. Smaken verschillen en wat mensen mooi vinden is subjectief. 

Veel belangrijker is het dat je website duidelijk laat zien en verwoordt waar jouw dienstverlening over gaat; zodat mensen direct snappen waarvoor zij of hun bekenden bij je terecht kunnen.  

Belangrijk is dus dat mensen snel de goede informatie op je site kunnen vinden. Ook Google, mijn vriend vindt dat heel belangrijk, dat is zijn ‚Äėding‚Äô als zoekmachine: vraag en antwoord bij elkaar brengen. Daar geeft ie zelfs punten voor.

Verplaats je in je doelgroep, de bezoekers van je site. Welke problemen hebben zij? Wat zoeken zij? Waar willen zij een antwoord op? Zij willen zich herkennen in de problemen die geschetst worden. Ze willen snel informatie over een oplossing.

Duidelijkheid voor alles

Wanneer je bezoeker voor het eerst op je website terecht komt, wil hij/zij snel weten:

  • Waar gaat het over?
  • Is het voor mij bedoeld?
  • Heb ik hier iets aan?
  • Wat moet ik nu doen?

Mooi of lelijk doet er niet toe. Hoewel, lelijke websites trekken vaak wel meer aandacht :-). In een paar seconden, beslist je bezoeker: vind ik hier wat ik zoek? Binnen die paar seconden moet hij/zij het gevoel gekregen hebben dat er voor hem/haar iets te vinden is op die site. Is dat niet het geval? Dan is ie zo weer weg. Naar een ander ūüôĀ

Een website is geslaagd als je bezoeker dit vindt:

  • Duidelijke inhoud ‚Äď ik snap meteen waar het hier over gaat
  • Vindbaar en overzichtelijk ‚Äď ik kan de inhoud makkelijk vinden
  • Focus ‚Äď hoofd- en bijzaken zijn duidelijk onderscheiden
  • Navigatie ‚Äď ik word als vanzelf geleid naar de belangrijkste pagina’s
  • Actiegericht ‚Äď is helder wat ik moet doen? Bijvoorbeeld doorklikken naar een volgende pagina of een afspraak maken?

In een volgend artikel waarom je nooit welkom zegt.

Meer weten hoe je als ZZP’er klanten trekt met je website? Mail naar contact@loopbaancoachingwerkt.nl voor meer informatie. Of bel 06 247 45 206

Eerst succes dan gelukkig deel 1

Eerst succes dan gelukkig. De meeste mensen streven naar succes in hun werk en leven. Ze moeten deadlines, een promotie, een diploma halen… Ze denken dat ze gelukkig worden als ze succes hebben. Stel dat het succes uitblijft? Ben je dan je leven lang ongelukkig?vitaliteitsgesprek

En als een doel bereikt is, is er al gauw weer een nieuw doel gesteld. Voor veel mensen lijken succes en geluk ongrijpbaar. 

Professor Emma Seppälä schreef het boek The Happiness Track. Zij redeneert andersom: Wil je succesvol zijn? Zorg dan eerst dat je gelukkig wordt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Eerst succes dan gelukkig

Als we verschillende teams en hun werkwijzes met elkaar vergelijken, zie je verschillen. Hoe kan het dat het ene team gestrest is en het andere blij en vrolijk samenwerkt en onderling plezier heeft, terwijl beide teams doelen en deadlines moeten halen? Welk team zal gelukkiger zijn? 

In mijn praktijk hoor ik regelmatig dat mensen vaker ongelukkig zijn als ze

  • afwijzing na afwijzing krijgen
  • niet gewaardeerd worden voor hun werk¬†
  • de uitdaging missen in hun werk
  • als team niet plezierig samenwerken
  • met hun leidinggevende niet kunnen opschieten

Hoe kan je dan toch gelukkig zijn als je vastgelopen bent in het werk?

Hier en nu doen waar je plezier in hebt

  1. Doen waar je in plezier in hebt, is de sleutel tot succes. De essentie is dat je plezier krijgt in de acties die naar jouw gewenste resultaat leiden. 

  2. Leef in het nu. Maak een doelstelling. Een voor de lange termijn, een voor d middellange termijn en een korte termijndoelstelling, bijvoorbeeld 4 weken. Schrijf hem op en laat hem dan los. Plan (liefst leuke) acties die leiden naar je doel en gewenste resultaat. Geniet van de acties die je doet. Dan voel je je in het hier en nu gelukkig. Mijn overtuiging is, wanneer je blij bent met jezelf in het hier en nu, dat het succes dan ook komt.

  3. Wat zorgt ervoor dat mensen geluk in hun werk ervaren? Anders gezegd: Wat geeft de grootste voldoening? Uit onderzoek blijkt dat we dat instinctief wel weten: In verbinding met anderen en dienstbaarheid en service. Maar dat is nog niet concreet. In welke baan vind je dat? In welke branche? Tijdens het loopbaanonderzoek onderzoek je welk werk bij jou en je kwaliteiten past om voldoening uit jouw werk te halen ! Het geeft richting aan jouw loopbaanwensen. 

Ongelukkig met je werk? 

Wanneer je vastgelopen bent in je werk, je je niet meer gelukkig voelt met het werk dat je doet, vraag dan een vitaliteitsgesprek aan.  In een gratis loopbaanvitaliteitsgesprek van 45 minuten ontdek  je wat je nodig hebt om gelukkig te zijn in je werk. Het verplicht je tot niets, maar je komt wel een stuk verder!


maak een afspraak voor een vitaliteitsgesprek

Meld je aan via contact@loopbaancoachingwerkt.nl ovv je naam en telefoonnummer. 

 

In deel 2 van ‘Eerst succes dan gelukkig’ lees je dat fouten maken slim is.

Kritiek krijgen makkelijk

http://loopbaancoachingwerkt.nl/kritiek-krijgen-makkelijk/Feedback geven en ontvangen makkelijk?!

Feedback kan al snel als kritiek worden ervaren, ook al is het goed bedoeld. Mensen kunnen het als een aanval opvatten. Dan is het slikken geblazen.

Hoe kan je er van leren?

Feedback kan je zien als een cadeau. Helaas is het cadeau niet altijd leuk verpakt. Mensen kunnen je ongezouten de waarheid zeggen, een oordeel geven, waardoor je de feedback als een aanval bij je binnenkomt en je zelfvertrouwen een knal krijgt. Dat is niet nodig!

Feedback is juist goed voor je ontwikkeling; je krijgt een helderder beeld van waar je goed in bent, maar je weet ook meteen wat beter kan. Hoe ontvang je feedback zonder dat je inboet aan zelfvertrouwen?

Kritiek krijgen makkelijk? 7 tips

  1. Luister en vraag om een toelichting, wat de ander bedoelt. Laat in je houding zien dat je ook echt luistert. Spiegel je houding aan die van de ander. De ander voelt zich dan gehoord. Praat niet door de andere persoon heen, laat hem of haar uitpraten.

  2. Ga niet meteen uitleggen waarom je iets hebt gedaan of gezegd. Laat de ander eerst zijn verhaal vertellen. Laat merken dat je hoort wat de ander zegt door te knikken of te hm’men.

  3. Betrek de feedback niet op jou als persoon. Feedback wordt gegeven over je gedrag of je werk (als het goed is). Realiseer je dat de feedback die je krijgt een reactie is zoals de ander jouw werk of gedrag heeft ervaren. Het zegt dus ook iets over de ander!

  4. Vraag door en probeer het te begrijpen. Dat hoeft niet ter betekenen dat je het ermee eens bent. Degene die feedback geeft, doet moeite jou te zeggen hoe iets op hem/haar overkomt, dus neem dit serieus.

  5. Vat de feedback samen of je de ander hebt begrepen en of je voldoende hebt doorgevraagd. Zorg dat je concreet weet wat er gaande is en wat je kan veranderen. Door samen te vatten voelt de ander zich gehoord waardoor er een echt gesprek kan ontstaan in plaats van enkel kritiek op je gedrag. Het is niet erg als je samenvatting niet helemaal klopt, de ander zal aanvullen of corrigeren en de feedback wordt concreter.

  6. Bedank degene die de feedback geeft. Het voelt misschien wat vreemd, maar iemand doet moeite om jou te helpen. Vaak vinden anderen het ook moeilijk om feedback te geven, dus bedank ze. Het is bovendien goed voor de (werk)relatie.

  7. Je bepaalt zelf wat je doet met de feedback. Komt het je bekend voor? Kun je er iets mee? Wil je er iets mee? Vertel aan de feedbackgever wat je met de feedback gaat doen.

Met deze feedbacktips wordt kritiek krijgen makkelijk(er).