Doe jij nog steeds waar je buitengewoon goed in bent?
Het is bewezen dat iemand beter presteert wanneer hij of zij doet waarvan hij plezier ervaart en geniet. Meestal is dat iets wat hij/zij buitengewoon goed kan. Als iemand goed presteert is dat meestal in een functie waarbij hij gebruik maakt van aangeleerde vaardigheden en ervaring in combinatie met natuurlijke talenten. Dat laatste is het belangrijkste want dat maakt iemand specifiek geschikt voor een bepaalde functie.
Iemand die zowel succesvol is en van zijn werk blijft houden, brengt de grootste deel van zijn tijd door op het werk met werkzaamheden waarbij hij zijn beste capaciteiten benut. Hij brengt heel weinig tijd door met het uitoefenen van functies waarvoor hij geen speciale talenten bezit. Hij is erop gericht datgene te doen wat hij het beste kan.
Passend werk: de perfecte pasvorm
Zit je goed op jouw ijsplateau? Als je naar de natuur kijkt is dat een vanzelfsprekende zaak. Wat past beter bij elkaar dan een pinguïn en ijs of een eend en een vijver? De mensen die jou opvallen vanwege hun succes en voldoening die ze in hun werk vinden, hebben hun ijsplateau of vijver gevonden.
“Als je jezelf niet voelt groeien in je werk, ….als je werk geen eeuwigdurend geneesmiddel voor je is, dan heb je je plek nog niet gevonden.” zegt Orison Swett Marden
Wanneer ook jij op zoek bent naar jouw perfecte vijver of ijsplateau moet je zelf afvragen: hoe kan ik mijn talenten optimaal combineren met mijn werk? Hoe kom ik in contact met mensen die dat werk doen waar ik ook naar uitzie? Passend werk voelt als de perfecte pasvorm.
1 minuut marketing boodschap
In 1 minuut vertellen wat je zoekt en waar je goed in bent. De elevatorpitch. Waar komt het woord vandaan? Het verhaal gaat dat, wanneer je in de lift van een wolkenkrabber vliegensvlug naar boven of beneden suist je in 1 minuut of minder moeten kunnen vertellen waarin jij bijzonder goed bent. En vooral waarbij je de ander nieuwsgierig maakt naar jou.
Dus vertel iets wat de aandacht van mensen trekt of wat blijft hangen. Ben je gemotiveerd om in het onderwijs te werken, vertel dan waardoor je zo geboeid raakt. Is dat bijvoorbeeld door de snelle ontwikkeling van kinderen en hoe jij die ontwikkeling het beste kunt stimuleren, noem dit dan zeker in je pitch. Je elevatorpitch maakt een belangrijk deel uit van sollicitatiestrategieën die je krijgt in het systematisch-slim-solliciteren-programma!
Tips voor een elevator pitch
De elementen die horen thuis in een elevator pitch, zijn:
- je doelgroep
- het probleem waar jij een oplossing voor hebt
- de oplossing die je daarvoor hebt
- wat jouw oplossing oplevert
Het leuke is dat de antwoorden op deze vragen je ook helpen bij het formuleren van je persoonlijk profiel op je Curriculum Vitae en je LinkedIn summary.
Het niet hebben van een focus is een elementaire fout van veel werkzoekenden, waardoor ze onnodig lang moeten zoeken. Wie slim is, bereidt zich optimaal voor om ‘zijn’ werk – de perfecte pasvorm – op de arbeidsmarkt te ‘veroveren’ met het systematisch slim solliteren programma. Maak een afspraak of dit misschien iets voor jou is.
Hoe luidt jouw elevatorpitch? Ik lees hem graag op het blog!
Reageren op dit bericht?