Niets is zo lastig als ‘jezelf verkopen’. Een cliënt vertelde me: “Mezelf goed presenteren in een sollicitatie gesprek lukt me gewoon niet. Ik sla helemaal dicht. Wat moet ik doen?”
Regelmatig praten mijn cliënten en ik over jezelf verkopen op de arbeidsmarkt. Binnen een loopbaanonderzoek en tijdens het solliciteren.
Veel 30 en 40-plussers die van baan willen wisselen, stel ik de vraag: “Waarin onderscheid jij je van andere kandidaten op de arbeidsmarkt?” En dan blijven ze het antwoord schuldig. Toegegeven die vraag krijg je niet elke dag 😉
Jezelf verkopen is lastig
Als mens vinden we de dingen waarin we goed zijn heel gewoon. We staan er niet bij stil dat dit ons nu net bijzonder maakt. Maar wanneer je werk zoekt, een andere baan of een nieuwe uitdaging wilt, dan is het super belangrijk dat je in elke situatie kort en bondig kan vertellen waar jij goed in bent en jij je onderscheidt van andere sollicitanten.
Werkzoekenden vertellen in een gesprek graag uitgebreid over hun brede werkervaring en noemen vele kwaliteiten die ze gedurende hun loopbaan hebben ontwikkeld, valt mij op. Wat dan aan het eind van het gesprek overblijft is verwarring. Het is niet duidelijk waar die persoon geschikt voor is en waarom een werkgever haar of hem zou moeten aannemen.
Teveel zeggen werkt averechts
Een werkgever zoekt een werknemer. Om als werkgever voor jou te kunnen kiezen zul jij moeten kiezen. Vertellen waar je goed in bent. Specifiek zijn. Niet kiezen is onduidelijkheid scheppen. Vertel je niet duidelijk wat je precies zoekt en op welke branche je je richt, dan ben je niet helder in jouw arbeidsmarktcommunicatie.
Vergelijk eens het kopen van een auto met het zoeken naar een baan. Als je een garage binnenstapt vraagt een verkoper eerst: Wat zoekt u? Hij stelt vragen om er achter te komen wat je precies zoekt: welk model, kleur, prijsklasse, leeftijd, voor welk doel?
Wil je een sportwagen met open dak als 2e auto voor de zomer of een gezinswagen voor je gezin met 5 kinderen? Dat is een groot verschil.
Een werkgever of recruiter die op zoek is naar geschikte kandidaten zal sneller contact met je zoeken als je hem op een presenteerblaadje aanreikt wat jij zoekt en waar jij goed in bent en waar het bedrijf behoefte aan heeft.
Moet ik over mezelf opscheppen?
De gemiddelde 40-plusser blijkt in de praktijk behoorlijk terughoudend in het vertellen over zijn/haar kwaliteiten. Opscheppen is niet een eigenschap waar ze om bekend staan. Op het Curriculum Vitae staan de werkervaring opgesomd, maar waarin de ander zich echt onderscheidt van anderen die hetzelfde werk doen, dat is niet helder.
Opscheppen moet je dus wel doen. Dat is best lastig en eng. Maar om in beeld te komen voor interessante functies, moet je jezelf kunnen verkopen en duidelijk kunnen aangeven wat jouw toegevoegde waarde is.
Leer jezelf profileren en maak een sterke indruk zodat werkgevers jouw expertise herkennen en jou willen spreken op het moment dat er een vacature is.
Werk vinden en solliciteren gaat om het verkopen van jezelf. De complete sollicitatietraining helpt jou op een slimme manier aan de slag te gaan om ander werk te vinden.
Reageren op dit bericht?