Val niet in de valkuil om een omschrijving te geven van de functie die je hebt of hebt gedaan. Dus niet: ‘Ik ben commercieel medewerker’. Of: ‘Ik ben consultant’.
Mensen oordelen snel
Want mensen hebben al snel een oordeel over een functiebeschrijving. Ze weten wat het beroep inhoudt, ze kennen iemand die commercieel medewerker of consultant is… En is dat toevallig iemand waar ze geen positieve herinnering aan over hebben gehouden, dan pakt dat eerder negatief voor jou uit.
Laat zien wie je bent
Met je Summary of samenvatting op LinkedIn laat je zien wie je bent, wat je kunt en waarnaar je op zoek bent. De summary wordt als eerste gelezen en als je daarmee de aandacht kan vangen, lezen mensen door. Benut deze ruimte dus om over je zelf te vertellen, zodat mensen je leren kennen als persoon.
Waarom een summary op LinkedIn belangrijk is
Met je summary of samenvatting wil je interesse in jou als persoon opwekken. Maak ze nieuwsgierig naar jou en om door te lezen.
Vertel liever: wat je graag doet en waarom, voor wie je graag wilt werken, in welke sector, en wat jouw meerwaarde is. Met andere woorden: welke problemen jij graag oplost voor het bedrijf en waarin jij je onderscheidt van andere ‘commerciële medewerkers’ en ‘consultants’. Hoe specifieker hoe beter.
Vraag jezelf af, “Waar ben ik goed in? Waar haal ik mijn plezier, mijn drive uit?” Schrijf daarover. Houd het professioneel!
Tips voor het schrijven van een goede Summary
- Schrijf je Summary eerst in Word en haal de spellingcheck erover. Zet de tekst daarna over in je Summary.
- Praat over jezelf als ‘ik’. Dus niet over jezelf in de derde persoon, zoals ‘hij’ ’zij’.
- Gebruik relevante sleutelwoorden over je vakgebied en je expertise. Zodat je gevonden kunt worden.
- Zet ook in je summary je contactgegevens.
- Schrijf in de taal van je doelgroep. Zodat mensen zich makkelijk een beeld kunnen vormen wie je bent en wat je doet.
- Zorg dat je verhaal uniek is, zorg dat JIJ uniek bent in je summary. Er is er tenslotte maar één van jou.
- Schrijf kort en krachtig.
- Veel succes!
Heb je moeite met het beschrijven waar jij uniek in bent? Dat is heel normaal. In de praktijk blijkt het niet eenvoudig iets wat werkt over onszelf te schrijven. Daarom is samen sparren en werken aan een perfect LinkedIn profiel optimaal. In je eentje laat je meestal maar 30% van je expertise zien. Maak een afspraak of samen aan je LinkedIn strategie te werken iets voor jou is.
Reageren op dit bericht?